Biztos állást akarsz?

Sajnos, ahogy telnek az évek, azt látom, minden egyre kevésbé biztos. Most nem szeretnék nagy nosztalgiázásokba kezdeni, meg ilyen „régen minden jobb volt” szlogenekbe, mert ez pl. egyáltalán nem igaz.

Az viszont tény, hogy kevesebb dolog állandó, tartós. Régen az autókat több évtizedre tervezték, ma már egész nyíltan csak néhány évre. A telefonunk, számítógépünk már 1-2 év után kifejezetten elavult. Folytathatnám még, de ami fontosabb, hogy ez nem csak a tárgyakra igaz: a régen biztonságos karrier, vagyis a „diploma = jó munkahely = nyugdíj = minden OK” egyre kevesebb embernek járható út. Egyszerűen manapság ritkaság, ha valaki az első munkahelyéről megy nyugdíjba (van egyáltalán ilyen?). Persze ennek egyik oka, hogy több lehetőség van mindenki előtt, szeretünk kipróbálni új dolgokat, helyeket, munkákat. Emiatt több lehetőség áll a cégek rendelkezésére is, hogy pótolják a munkaerőt. Ez így leegyszerűsítve kényelmesnek hangzik, hiszen tök jó, ha váltani szeretnék, a másik helyen is váltott valaki, akkor a helyére tárt karokkal fogadnak.

Ugye aki ebben a világban él, burok nélkül, az nagyon jól tudja, hogy a helyzet nem feltétlenül ennyire rózsás, nem ilyen egyszerű. Előfordul, hogy csak a cég szeretne újítani, adott esetben attól függetlenül is, hogy a munkavállalók mit gondolnak erről.

Jó, nem szépítem, időnként a cégek kirúgnak embereket, azok akarata ellenére. Na.

Rengetegen foglalkoznak azzal, hogy mit lehet tenni ez ellen, ezennel én is beállok a sorba. Nem vagyok HR szakértő, de kellett már meghoznom ezzel kapcsolatos döntéseket néhányszor, és lesz is még rá szükségem sokszor. Nem hasznos praktikákat, trükköket fogok mutatni neked, mert azokat nem tudok, de megmondom mi az az egy dolog, ami miatt gyakorlatilag örökre lesz biztos állásod, munkád, iparágtól, szakterülettől függetlenül:

Légy nélkülözhetetlen, pótolhatatlan.

Talán nem estél le a székről, ezzel tisztában voltál eddig is, Te nélkülözhetetlen vagy. Biztos? Csak azért kérdezem, mert szinte mindenki ezt gondolja magáról, aztán láss csodát, bizony előfordul ilyen-olyan okból, hogy a munkáltató ezt nem pont így gondolja.

Nem szeretném, ha hiú ábrándot kergetnél, szinte biztos, hogy nem vagy nélkülözhetetlen. Emiatt, habár a teljes nélkülözhetetlenség kell legyen a célod, első körben legyél legalább nehezen nélkülözhető.

2 dologgal tudsz nélkülözhetetlen,pótolhatatlan lenni:

  1. Tudsz valamit, vagy úgy tudsz valamit, ahogy senki más a világon.
  2. Olyan olcsón végzed el megfelelően! a munkádat, mint senki más a világon

Ennek gyakorlatilag csak matematikai esélye van. Viszont ettől függetlenül arra kell törekedned, hogy nyújts valamit a munkahelyednek, ami ritka, egyedi.

Alapvetően a minél magasabb szintű szaktudás is egy módszer pozíciód bebetonozására, de lehet nyugodtan kreatívan gondolkodni, ne csak a konkrét munkádban legyél (leg)jobb, adj hozzá valamit! Ettől függetlenül, ha szaktudásban mindig kollégáid előtt jársz, mert pl. hétvégente rááldozol 2 órát a szakmai fejlődésedre, az biztosan egy jó kezdés.

Legyél pl. az az informatikus, aki magától figyelembe veszi a projektek költségvonzatát. Legyél az a HR-es, aki marketinges szempontokat is néz a döntései, megnyilvánulásai során. Lehetsz az a könyvelő, aki ért néhány ügyviteli szoftverhez is.

Természetesen ezekben az esetekben valami olyasmi kell a plusz legyen, ami kapcsolódik az alapmunkádhoz, hiszen egyébként nem tudod kamatoztatni (tehát ha az az összeszerelő munkás vagy, aki ért a könyveléshez, az remek, de senki nem fog megkérni, hogy könyvelj).

Másik lehetőség, hogy szakterületeden belül specializálódsz. Kifejezetten WordPress oldalakhoz tartozó biztonsági pluginek fejlesztésében vagy egyedülállóan jó, kifejezetten gyártó vállalatok számára külföldi munkaerő toborzása a specialitásod,  vagy például Magyarországon folytatott angol nyelvű online kampányok tervezése a szakterületed.

Minél egyedibb vagy valamiben, amire szükség van(!), annál kevésbé fog akarni (tudni) lecserélni munkáltatód. Ha egyszerűen nem találna senkit, aki képes a Te munkádat elvégezni, drámaian csökken az esélye annak, hogy megváljanak Tőled.

Itt sokszor elég lehet egy másfajta, szokatlan gondolkodásmód, nem feltétlenül papírral és tanfolyammal alátámasztható tudástöbbletre gondolok.

Itt bizony bejön az önérzet, mint tényező, meg a szokás, ugyebár. „Egy kezdő marketingesnek márpedig fizessenek nettó 130.000Ft-ot! Pisti is kapott annyit, én sem fogom annál olcsóbban elvállalni a munkát!”

Ezt a pontot nem taglalnám sokáig, zsákutca. Mindig lesz valaki, aki olcsóbb (ez általában a termékekre is igaz), de még megfelelő a munkára, valamint mivel normális esetben az árak (mármint maga a megélhetés) folyamatosan drágulnak, így  ez hosszú távon remek módszer lehet arra, hogy éhen halj.

Fontos, hogy most nem arról van szó, hogy egy jellemzően 140.000-t fizető munka helyett elvállalsz egy olyan munkát, ami jellemzően 110.000-t fizet, lemondva így havi 30.000Ft-ról, mert gyorsan kell a munka. Ez egy áldozat, amit lehet, hogy az a helyes, ha meghozol. Arról van szó, hogy a jellemzően 140.000-t fizető munkát elvállalod 100.000-ért. Azt ne csináld.

Ezzel könnyű másoknak versenyezni, szemben pl. az egyedülálló szaktudással. A legtöbb cégnek a brutális árverseny is káros, nekik sem célszerű. Arról nem is beszélve, hogy sok tudásalapú pozíció esetén a cégek szívesen fizetnek többet a több tudásért. “Olcsó húsnak híg a leve”.

Egy kicsit a szemléletmódról:

Nem túl romantikus ugyan, de a munkaerőpiacon Te (pontosabban a munkád) egy termék vagy, akit egy vállalatnak meg kell vennie, a többi munkavállaló pedig a konkurenciád. Ha sok konkurenciád van, akkor a munkáltatódnak nem lesz nehéz lecserélnie téged egy olcsóbbra, vagy egy jobbra. Sőt, a Te helyzeted is javul, hiszen ha jól csinálod, akkor nem, hogy nem akarnak lecserélni, hanem valamilyen szinten küzdenek érted, meg akarnak tartani.

Egy autós példa: az emberek között van, aki mindig a legolcsóbbat keresi, de van, aki kifizet jóval 100.000.000Ft feletti összeget egy Rolls-Royce autóért, és soha nem venne egy olcsó autót. A Rolls-nak nincs igazán vetélytársa, gyakorlatilag egy autó sem nyújtja azt, amit ő, emiatt lehet a legdrágábbak között, az ár itt tulajdonképpen nem számít. Egy néhány millió Forintos autóval könnyű versenyeznie a konkurenciának: belerak 1-2 plusz funkciót, vagy 100.000Ft-al aláajánl árban a konkurenciának. Valami ilyesmi lebegjen a szemed előtt, amikor tervezgeted, hogy milyen munkaerő szeretnél lenni.

6 tipp, hogyan is kezdj neki:

– Kérd ki szakterületeden, iparágadban jártas ismerőseid véleményét (lehetőleg más cégtől), ha lehet magasabb vállalati szintről, mint a Tiéd, mondják el, milyen kvalitások fontosak, vagy milyenek hiányoznak jellemzően azon a területen, ahol Te mozogsz! A legjobb egy HR szakértő persze.

– Kérdezd meg közeli ismerőseidet, barátaidat, szeretteidet, hogy mik azok a jó tulajdonságaid, amikkel kiemelkedsz a többiek közül. Nézd meg, van-e olyan, ami segíthet a munkádban!

– Végezz piackutatást! Mit ajánl jellemzően a “konkurenciád”? Mi az alapelvárás, vagy mi a hiány? Álláshirdetések, önéletrajzok, fórumok elemzése jó kiindulópont lehet!

– Végy igénybe HR tanácsadást, karriertanácsadást! Ezzel sokan találkoznak, csak sokan nem szeretik, amit ott hallanak, ha ez nem őket támasztja alá.

– Fontos! Ne próbáld felhozni gyengébb képességeidet (hacsak az nem valami nélkülözhetetlen, alapvető kvalitás), hanem az erősségeidet erősítsd még tovább!

– Kommunikáld az erősségeidet, azt, hogy mivel, miben vagy jobb, mint mások! Ne várd meg, hogy észrevegyék a pozitívumokat benned, ha valamiben jó (vagy legjobb) vagy, természetesen megfelelő formában, kürtöld világgá (pl. egy LinkedIn profil jó lehetőség erre)!

Hajrá, légy nélkülözhetetlen!

- Hirdetés -