És ha nem sikerül?

Nem lehet mindenkit egyformán motiválni. Kit így, kit úgy, kit sehogy.

A leggyakoribb önmotivációs eszköz a “képzeld el” jellegű megközelítés.

Például, találd ki, hogy mire vágysz, gondolj rá sokat, az majd hajt előre. Képzeld el, hogy van egy Ferrarid, egy kacsalábon forgó kastélyod! Érzed már, ugye milyen király? Na, innentől minden tök könnyű lesz, simán fog menni, csak gondolj ezekre, ha valami nehézség ér.

Könnyűnek hangzik (és “kicsit” lebutítottam), de mégsem működik mindenkinek. Ha működne, akkor csak elégedett embereket látnánk, akik a Ferrariban száguldanak éppen a kacsalábon forgó kastélyukba. De nem ez a helyzet, tehát valószínűleg valamiért mégsem működik ez mindenkinél. (Most vonatkoztassunk el attól, hogy nem akar mindenki Ferrarit és szárnyasok lábán forgó kastélyt, a lényegen ez nem változtat)

Sokan tudják pontosan, hogy mit szeretnének, de valahogy egyszerűen nincs meg bennük a kellő tűz, pedig biztosak benne, hogy valóban azt akarják, amit. (Ez is nagyon fontos egyébként, hogy valóban tisztában legyél azzal, mi az, ami tényleg akarsz, de ez egy másik téma.)

Szeretnék most neked egy másik módszert mutatni, hátha nálad ez válik be.

Tulajdonképpen fordítva kell gondolkodnod, ez egyfajta “inverz önmotiváció” lesz.

Ne azt képzeld el, hogy milyen lesz, ha sikerül minden! Képzeld el, milyen lesz, ha NEM sikerül! Komolyan.

Ülj le egy nyugodt helyre, helyezd magad kényelembe, hunyd le a szemed és lásd magad előtt, amint elszúrtad. Lásd magad 5-10-15-20-25 év múlva, amint nem jött össze. Lásd, ahogy rossz a munkád, a pároddal nem szeretitek egymást, egy roncs az autód, rossz a viszonyod a gyerekeiddel, kövér vagy és állandóan beteg, pénzt pedig főleg a TV-ben látsz, mert azt azért nézel bőven.

Próbáld magad élénken beleélni, képzeld el a napjaidat onnantól, hogy felkelsz reggel. Felkelsz, fogalmad sincs, mi fog veled történni aznap, fogalmad sincs, miért keltél fel. Az egyetlen oka, amiért felkeltél, hogy életben vagy. Semmi más célja, értelme nincs.

Milyen érzés? Ha rendesen csináltad nem meglepő, ha szó szerint fizikai rosszullét kerülget. Nem tudom elképzelni, hogy ez bárkinél is nem váltana ki negatív érzéseket. Hiszen még az is, aki az egyértelműen nem kielégítő életével azt állítja, hogy elégedett, valószínűleg őt is rosszul érinti, ha belegondol, hogy több évtized alatt is maximum egy helyben fog maradni.

Máskor is szoktuk javasolni, de kezdj el erről írni, a naplóírás egyébként is remek feldolgozási módja sok érzésnek, nincs ez másként most sem. Miután átgondoltad, írd ki magadból, amire ott jutottál. Olvasd át, éld bele magad.

Az embert alapvetően két dolog motiválja:

1. egy pozitív dolog, eredmény elérése
2. egy negatív dolog, esemény, eredmény elkerülése

A hagyományos motivációs megoldások az előzőre játszanak, ez nem.

Ki kell tapasztalnod, mennyit kell ezzel a dologgal foglalkoznod, hiszen mindenki tudja, nem szabad túl sok időt a negatív gondolatokkal, dolgokkal foglalkozni. Ugyanakkor ez nem jelentheti azt, hogy dugjuk a homokba a fejünket.

A tudatosság, tudatos élet az egyik legfontosabb törekvésünk kell, hogy legyen, így a negatív eshetőségek figyelembe vétele is része kell legyen az életünknek.

Tehát ne szentelj nekik (a negatív kimeneteleknek) annyi figyelmet, hogy eluralkodhassanak rajtad, viszont annyit mindenképpen, hogy tisztában legyél vele, mennyire el akarod kerülni, mert természetesen el akarod. Ugye?

MEGOSZTÁS