Most akkor mennyi időd is van pontosan?

Nem tudom tagadni, gyakran foglalkozom az idő témájával. A legtöbb kifogás ehhez kapcsolódik, a sikertelenségek szinte mindig valahogy az időhöz köthetőek. Nincs rá időm, rossz időgazdálkodás, rossz időben, nem fordítottam rá kellő mennyiségű időt, túl korán, túl későn, még nem stb.

A határidők külön állatfaj. Legyen szó akár célokról, akár munkahelyi, iskolai projektekről, sokan hadilábon állnak az időben történő teljesítésükkel.

Ennek egyik legfőbb oka a “Parkinson törvénye”-ként elhíresült jelenség (semmi köze a kórhoz). Ennek lényege, hogy mindig (vagy legalábbis szinte mindig) maximálisan kihasználjuk a rendelkezésre álló erőforrásokat, időt stb.

Ha valamire 1 hetünk van, 1 hét alatt csináljuk meg, ha 3, akkor elhúzzuk 3 hétig.

Aki vett már valamiből azért nagyobbat, mert az előzőbe nem fért bele (szekrény, hűtőszekrény, táska stb.), biztos találkozott már azzal a jelenséggel, hogy az új ugyanúgy tele van, el sem tudjuk képzelni, hogyan fértünk bele a kisebbe is.

Szeretnék szólni előre, hogy nem bonyolult formában, de sok szám lesz található az írásban:)

Tehát hacsak nem rendelkezel átlagon felüli akaraterővel / önuralommal, valószínű, hogy a céljaidat valahol a teljesítési határidő közelében fogod elérni (ha egyáltalán…). Most azt az esetet hagyjuk figyelmen kívül, ha ez azért történik így, mert nagyon koraira raktad a cél határidejét, tehát nem tudod lényegesen hamarabb megcsinálni.

Így a január elején, vagy optimális esetben már decemberben megírt éves céljaid valahol december közepe-vége felé fognak teljesülni. Tulajdonképpen ezzel nincs is baj, pl. üzleti életben is sok az “éves” mutatószám, ezeket mindenképpen egy évre vetítve nézzük, illetve a cél elég, ha időben teljesül, az már csak minimális plusz, ha korábban is.

Nos, van 1 éved az éves céljaidra. Írsz havi célokat? Szuper, van rá egy hónapod. Hetit is? Remek, van rá egy heted. A napi céljaidra is mennyi időd van? Pontosan, egy napod.

A fenti sorban levő állítások egyike sem helyes. Hoppá.

A célok nem teljesülésének szerintem nagyon sok esetben a fenti időkeretekbe vetett hit és a Parkinson törvény kombinációja az oka.

Az említett célokra megközelítőleg sincs annyi időd, mint gondolnád.

Nézzünk egy egyszerű, átlagos példát:

  • Alszol éjjelente, mondjuk csak 7 órát.
  • Minden nap utazol, mondjuk csak 1 órát.
  • Evéssel, tisztálkodással, WC-vel eltöltesz összesen, mondjuk 1,5 órát egy nap.
  • Ez 4,8 hónap egy évben.
  • Csak utazással eltöltesz 15 napot, több, mint 2 hetet!
  • Évente 2 hétnél tovább eszel, ha napi 1 órával számolunk.

És azért legyünk őszinték, ezek a számok azért inkább lefelé vannak kerekítve… Ha évi 5 nem használt hónappal számolunk, akkor is keveset mondunk.

Számoljuk csak újra azt az éves célt! Január, Február, Március, Április, Május, Június, Július, Aug… hopp, ennyi, a többit alvással/evéssel/utazással töltöd.

Persze, mindenki tisztában van vele, hogy nem tudja a nap mind a 24 óráját kihasználni, de biztos vagyok benne, hogy nagyon sokaknak, akik ezt olvassák, sokkolóak ezek a számok, nem gondolták át még ebben a megközelítésben

Muszáj ezzel tisztában lenni, amikor olyanokat mondunk, hogy “tök jó, 365 napom van, ha minden nap csak annyit csinálok, meglesz…”

Hajlamosak vagyunk mind a 365 nappal, és mind a 24 órával számolni, amikor beosztjuk időnket, energiánkat.

Nézzünk meg egy átlagos napot!

  • reggel 6: felkelsz
  • 6-7 óra: wc, tisztálkodás, reggeli, öltözködés
  • 7-8 óra: beutazol a munkahelyedre
  • 8-17 óra: bent vagy a munkahelyeden
  • 17-18 óra: hazautazol
  • 18-22: ebben a 4 órában kell gyakorlatilag mindennek megtörténnie.
  • 22: lefekszel aludni

Átöltözéssel, vacsorával, wc-vel összességében biztos, hogy elmegy egy óra. Maradt 3 óra.

Ebbe a 3 órába kell mindent besűrítened: ha akarsz futni, olvasni, tanulni, barátozni/barátnőzni, esetleg pihenni, stb.

Ebből a kis számításból már látod, ha azt mondod,“csak minden nap edzek 1 órát, olvasok fél órát, 2 órát a családommal/barátaimmal vagyok”, már nem jön ki a dolog. (feltételezve, hogy nincs otthon konditermed, illetve a barátaidhoz és/vagy a családodhoz valamennyit utaznod kell).

És akkor ilyen bevásárlást, mosást, vasalást stb. nem is számoltunk. És Facebookot sem 😛

Mit lehet tenni?

  1. A legfontosabb a tudatosság a tervezés során. Ha ezeknek a valódi számoknak, tényleges időkereteknek a tudatában tervezel, sokkal kisebb az esélye, hogy elbuksz. Gondolok itt arra, hogy nem fogsz 5-6 órányi dolgot tervezni a rendelkezésedre álló 3 óra időtartamra.
  2. Kombinálás. Nézd meg, mely tevékenységeket tudod kombinálni. Ebben én hatalmas erőt érzek, gyakran témái az írásoknak is. Néhány példa:
  • Utazásod során hallgass hangoskönyvet, így tanulhatsz, fejlődhetsz, olvashatsz. Ez edzés közben is működik (meglepően kellemes hangoskönyvre futni pl.).
  • Bizony, a WC-n is rengeteg hasznos dolgot elvégezhetsz a nyilvánvalón kívül is. Kapcsolódó írásunk: http://up2u.hu/mit-csinalj-a-wc-n/
  • Ha pl. fogyni szeretnél és teheted, járj kerékpárral dolgozni, vagy csak gyalogolj 1-1 megállót az utad elején-végén, ha tömegközlekedéssel járnál egyébként.
  • Emailt, híreket, közösségi médiás eseményeket evés közben remekül át lehet futni.
  • Utazás közben felhívhatod édesanyádat, édesapádat, barátaidat.
  • Ha van olyan teendőd, amit el tudsz hordozható eszközön (okostelefon, táblagép) végezni, vidd magaddal olyan helyre, ahol várakoznod kell (pl. orvos). Felhőalapú tárhelyszolgáltatás nagy segítség lehet (Dropbox, Google Drive)

Rengeteg kombináció létezik, tulajdonképpen csak a kreativitásod szab neki határt. Általános irányelv lehet, hogy minden “üresjárat” során csinálj valami hasznosat is, akár csak olyat, amit időnként meg kell csinálni, de nem igényel túl nagy odafigyelést.

  1. Szervezd ki! Ez nagyon multicéges kifejezésnek tűnik, de ha teheted, a “felesleges” dolgokat szervezd ki. Takarítónő, házvezetőnő, online bevásárlás, időnként rendelt étel stb. rengeteg időt spórolhat meg neked. Persze, értem én, hogy ezeket nem mindenki engedheti meg anyagilag magának, de az online vásárlásokkal, bevásárlásokkal önmagában rengeteg idő, sőt, olykor pénz is megtakarítható.
  2. Ne csináld. Remek módszer, ha egyszerűen nem csinálod, amit nem muszáj. Tényleg nem jobb a 15 perccel közelebb lévő konditerem? Tényleg csak abban a boltban tudsz bevásárolni, ami messzebb van? Biztos hogy külön kell mosnod, amit külön mosol? Kell Neked napi 1 órát Facebookon töltened? Gyorsan zuhanyzol, vagy áztatod magadat sokáig?

Remélem a tippek segítenek, hogy kicsit jobban használd ki az idődet, sőt, akár “több időt csinálj” egy napra, mint 24 óra!:)

Ha van egyéb ötletetek, vagy kérdésetek ezekkel a tippekkel kapcsolatban, kommenteljetek bátran itt a bejegyzés alatt, vagy az UP2U Facebook oldalán! https://www.facebook.com/UP2Ublog

Forrás: Flickr | JD

MEGOSZTÁS