A munka és az életünk közti különbség

1986-től 1996-ig, 10 év alatt, 32 alkalommal szerepelt a munka-élet egyensúly (work-life balance) kifejezés a médiában. Csak 2007-ben 1674-szer.

/The ONE Thing, a LexisNexis felmérése alapján/

Sokak szerint az egyetlen módja az optimális munka-élet egyensúly elérésének az, ha nincs munkánk. Ami kiborító, mivel nem reális. De valóban így van ez?

Nem. Nem azok a legboldogabb emberek akinek nincsen semmi dolguk a világban. Azok az emberek unatkoznak. A lényeg, hogy meghúzzunk egy határt a kettő között, és ne úgy álljunk a dolgokhoz, hogy ha többet foglalkozunk vele, akkor mindent be tudunk fejezni. A mai embernek 25 órányi teendőt kell belesűrítenie a 24 órás napba, ezért ezzel a felfogással zátonyra futunk.

Íme néhány tanács, ami segíthet megtalálni az egyensúlyt:

1) Mik az értékeid?

Clay Christensen, a Harvard Business School professzora, és a “How Will You Measure Your Life?” című könyv szerzője, egy beszédében elmondta, hogy ő 16 éves korában megfogadta Istennek, hogy vasárnaponként nem dolgozik, később feleségének pedig azt, hogy a szombat a családé. Ebből semmilyen munkahelyén nem engedett (később ismertető jegyévé is vált), 100%-ban tartotta magát hozzá, és nem jött ki rosszul higgyétek el. Persze nem feltétlen ez a működő képes minden ember életében és munkájában, de a tanulság, hogy húzzunk egy vonalat, tudjuk mi az, ami a legjobban számít nekünk.

2) Mi az, ami aránytalanul nagyobb eredményeket hoz?

Gary Keller a “The ONE Thing“ című könyvében a “Pareto elvet” alkalmazza a munkanapjaira:

A legtöbbünk, az eredmények 80%-át, a munkánk 20%-ával éri el. Fókuszáljunk arra a 20%-ra.

Mi az, ami tényleg előbbre juttat minket, ami látványosabb eredményeket hoz? Csináljuk meg először azt, és minél gyakrabban tegyünk így! Az önbizalmunknak is jót tesz majd, hogy mennyit haladtunk!

3) Mi az, amit CSAK TE tudsz jól megcsinálni?

Ha valaki meg tudja otthon csinálni a mosást, vagy az irodában az iratok rendezését, akkor bízzuk másra.

Mik azok a dolgok amiket, te viszonylag könnyebben megcsinálsz, míg másoknak nehézséget okoz?

Pete Drucker menedzsment guru szerint arra kell fókuszálnunk, amit csak mi tudunk elvégezni a legjobban. A többit delegáljuk, bízzuk másra, szervezzük ki, vagy hagyjuk figyelmen kívül.

4) Mi a legfontosabb jelen pillanatban?

Jól érezzük magunkat, ha sok dolgot kihúzunk a teendő listánkról, de valóban azok a legsürgősebb és legfontosabb dolgok jelenleg?

eisenhower grafikon
The Decision Book: 50 Models for Strategic Thinking

A grafikonon látható, hogy ami sürgős, az nem biztos, hogy fontos, és ami fontos az nem feltétlenül sürgős.

Ahogy Clay Christensen is mondta, könnyű a családi időt lecserélni a szűkös munkahelyi határidők miatt. De ha a munkát választjuk, ami sürgős, de számunkra nem a legfontosabb, akkor elhanyagoljuk családunkat, ami sürgős és fontos is egyaránt!

Példaként szolgáljon ez az amsterdami munkahely, ahol az asztalok este felemelkednek és nem engedik meg az ott dolgozóknak, hogy munkaidő után dolgozzanak. Napközben is fel lehet emelni őket, így tartani egy közös tornát, közös ebédet stb.., ami kicsit elvonatkoztat minket a munkától. Jó ötlet igaz?:)

http://www.youtube.com/watch?v=QwGN4IQFg88

 

Valóban nem könnyű megtalálni az optimumot, és ez minden ember számára más és más lehet, magánélettől és munkahelytől függően. Nem fog holnap megoldódni problémánk, de próbáljunk törekedni rá, hogy a rohanó 21. században is helyet kapjanak értékeink és önmagunk!

Tartsuk szem előtt ezt a mondást, ami viszont mindenkire igaz:

Bármit meg tudunk csinálni, amint felhagyunk azzal, hogy mindent megpróbálunk megcsinálni.

 

Források: time.com, adweek.com
Kép forrása: Flickr | Steve Davidson

MEGOSZTÁS