Megmondom őszintén, nehezen írom ezt a cikket. Én, személy szerint nem értek egyet a teendők naptárban történő vezetésével. Ettől függetlenül egy gyakori megközelítés, sokaknak beválik. Bízom benne, esetleg az is segítség lehet, ha leírom, szerintem mi a gond vele. De nyugi, nem az a cél, hogy lebeszéljelek róla.
Teendők naptárban. Ok, nem túl bonyolult, beírom a teendőket a naptáramba. Na de hova?
Ez nagyon érdekes: most, konkrétan az írás közben jöttem rá, hogy azért nem működik nekem, mert én csak digitális naptárat használok.
Fontos különbséget tenni aközött, hogy valamit mondjuk január 23-án:
– KELL megtennünk, vagy
– aznap szeretnénk megcsinálni, esetleg
– úgy gondoljuk, hogy majd aznap megcsináljuk.
Azt javaslom, hogy mindenképpen különítsd el valamiféle megjelöléssel, ha az adott teendőt MUSZÁJ aznap megcsinálnod, pl. határideje van. Ezekkel érdemes kezdeni, ezek jellemzően prioritást kell élvezzenek a „ma szeretném megcsinálni, de semmi gond nincs, ha holnapra tolódik” teendőkhöz képest.
Ez digitális naptár esetén lehet mondjuk egy másik színű naptár vagy valami karakter megjelölés, pl. !!TEENDŐ vs teendő.
Ezt papír alapon szintén javaslom, hogy különítsd el: ugyanígy írásjellel, aláhúzva, szövegkiemelővel stb.
A másik, ami fontos probléma a teendők naptárban történő vezetésével, hogy hol tárolod a még nem beütemezett feladatokat. Papír naptár esetén ez egyszerűbb, valahol összeírod a teendőket, pl. egy üres oldalon, majd onnan bemásolod arra a napra, amikor meg szeretnéd őket csinálni. Aminek van konkrét dátuma, azt értelemszerűen alapból oda vezeted fel.
Nekem ez a legfőbb személyes problémám, hiszen digitális naptár esetén ez sok teendővel nem igazán megoldható. Tehát a még be nem ütemezett teendőimet (van egy pár:)) nem tudom hol tárolni.
Van, aki a kész teendőket kitörli, így visszamenőleg üres a naptára. Én ezt nem javaslom. Hasznos lehet, ha látod, mit, mikor végeztél el, illetve biztosan látod, hogy elvégezted, ha később elbizonytalanodnál.
Papír esetén egyszerűen pipáld ki, húzd át, digitális naptár esetén szintén valamiféle írásjellel tudod megjelölni a kész teendőt, pl. teszel elég egy X-et.
Ami viszont fontos, hogy aktív teendő miatt ne kelljen visszafelé keresgélned. Amit mondjuk kedden szerettél volna elvégezni, de eltolódik csütörtökre, akkor azt a naptárban is vezesd át, vidd tovább. Ne kelljen minden nap visszalapozgatni, hogy valahol nem maradt-e valami. Ez digitális naptárnál egyszerű, papírnál viszont elég sok extra munka. De ez is lehet egy motiváció, hogy mindent végezz el 🙂
Papír esetben egy jó megoldás lehet a dátumokhoz írni, az aznapi KÖTELEZŐ teendőket és ott, ahol egyébként az időpont nélküli teendőket vezeted (üres oldal, erre dedikált oldalak stb.), ott megjelölni, az aznap elvégezni „kívánt” teendőket. Ez egyfajta priorizálás is: dátumnál kezdesz, ha azok készen vannak, jöhet a többi.
(Bár megjegyzem, így nem kifejezetten vezeted minden teendődet naptárban 🙂
Ami egy jó módszer lehet, ha nem csak az adott napra, legfelülre/egész naposra írod be a teendőd, hanem konkrétan oda, amikor tervezed és kb. annyi időt húzol ki neki, amennyire szükséged lesz. Ez segít, hogy ne tervezd túl a naptáradat eseményekkel, ha több órás teendőid is vannak.
Nem tudsz minden teendőt bármikor elvégezni, pl. van, ahová csak munkaidőben tudsz odatelefonálni, van amit ebéd után tudsz elintézni stb.
Alapvetően jó koncepciónak gondolom egyszerre látni a teendőidet és a naptáradat. Vannak erre alkalmazások, ahol ezt anélkül teheted meg, hogy kifejezetten a naptárban vezeted a teendőidet.
A legfontosabb az ilyen produktivitási megoldásoknál, hogy megtaláld, ami Neked a legjobban működik. Figyeld, hogy végzed feladataidat, „elemezd” magadat, majd tesztelgess, próbálj ki módszereket. Legyen ez egy app, legyen egy határidőnapló, bármi, a lényeg, hogy segítsen Neked hatékonyabbnak lenni.