Hogyan maradj pozitív?

Vállalkozóként  állandóan kihívásokkal és bukásokkal találod szembe magad, de ez normális, hiszen ezekre van szükség az üzleti siker eléréséhez (is).

Agyad “edzésével” megszerezheted azt a fajta rugalmasságot, ami szükséges ahhoz, hogy rugalmas maradj a nehéz időkben.

“Az embereknek kezd egyfajta elfogultsága lenni a kudarcaikkal és a negativitással kapcsolatban.” – állítja Matthew Della Porta, egy pozitív pszichológus és szervezeti tanácsadó. Az agyunk könnyebben találja meg és gyorsabban tárolja el memóriánkba a negatív információkat. (ugye nem nézel már híradót? – a szerk.)

Ez az elfogultság nem mindig rossz. A problémák felismerése és a kudarcokkal történő szembenézés jobb megoldásokhoz vezethet minket. De gyakran átesünk a ló túloldalára, és ostorozzuk magunkat a bukásainkért ,és elmélyedünk a negativitásban.

Tudatosan növelve a pozitívra fordított figyelmünket elkezdhetjük kiegyensúlyozni a helyzetet. Megtalálhatjuk azt az arany középutat, melynek során felismerjük a kudarcokat és kihívásokat, anélkül, hogy hagynánk magunkat elszomorodni, így motiváltak, produktívak maradhatunk és nagyobb eséllyel érünk el sikereket.

1. Adj hálát

A negatív események hatalmasnak tűnnek, amíg tudatosan ki nem egyensúlyozod őket. “Ha kihívásokkal találod szembe magadat, fontos számbavenni, hogy mi az, ami jól megy.” – állítja Della Porta. A jó dolgokról történő gondolkozás kiegyensúlyozza ezt a “ferdülést”, megadva az agyadnak a szükséges időt, ami arra kell neki, hogy regisztrálja és emlékezzen a pozitív eseményre.

Hogy segíts az agyadnak eltárolni a pozitív eseményeket, vedd számba, hogy mik azok a dolgok, amik miatt hálás lehetsz; legalább heti egy alkalommal! (én személy szerint napi 1-et javasolnék – a szerk.) Írd le, mik miatt mondhatsz köszönetet, legyen az a családod, vagy a karriered. Ha ezt napi szokássá alakítod, célszerű este megtenni, összeírva az aznapi pozitív történéseket. Fontos, hogy ez rövid legyen és egyszerű, nem szabad, hogy teherré váljon, mondja Della Porta. Teheted ezt papíron, vagy akár telefonodon, számítógépeden, akár alkalmazások segítségével.

2. Ismételgess pozitív megerősítéseket

Minden politikus, vagy reklámokkal foglalkozó egyén tudja (remek ezeknek egy mondatban említése… – a szerk.), hogy minél többször hallasz egy üzenetet, annál nagyobb valószínűséggel fogod elhinni. Ugyanez vonatkozik arra az üzenetre, hogy ki vagy és mire vagy képes. Ha meggyőződéssel ismételgetsz pozitív megerősítéseket reggelente, arra edzed az agyad, hogy elhiggye azokat. – állítja Della Porta.

Válassz ki 2-3 megerősítést, mely megtestesíti értékeidet és céljaidat, mint pl. “minden helyzetet meg tudok oldani, amivel csak találkozom.” , “Bőven van időm mindenre.” , “Minden nap egyre jobb leszek.” Az ismételgetés befolyásolja, hogy hogyan kezeled a negatív eseményeket, rugalmasabbá téve téged. “Ha hajlamos vagy  a negatív gondolkodásra, ez különösen hatékony módszer lehet.” – mondja Della Porta.

3. Utasítsd vissza a negatív gondolatokat

Ha egy negatív gondolatunk keletkezik, választunk, hogyan reagáljunk rá. Ha saját “berendezésünkre” hallgatunk, könnyen belesüppedhetünk. Az agyunk elfogadja a negatív gondolatot, amitől ezek sokkal nagyobbnak és jelentőségteljesebbnek tűnhetnek, mint amilyenek valójában.

Ennek leküzdését kezdheted azzal, hogy a gondolatot elkülöníted magadtól, mint valamit, amit megfigyelhetsz és lebonthatsz. “Tedd szokásoddá, hogy eltávolodsz a gondolattól, ahelyett, hogy belemélyülnél.” – mondja Della Porta.

Legközelebb utasítsd el azokat a negatív gondolatokat, melyeket helytelenítesz. Például, ha a vállakozásod nem úgy fejlődik, ahogy remélted, talán azt gondolod, hogy “kudarcot vallottam”. Ez nem igaz és nem visz előrébb. Ehelyett gyakorold, hogy máshogy fogod fel az eseményt. Például mondhatod, hogy “keményen dolgoztam, de nem voltam felkészülve a piac ekkora megváltozására, csalódott vagyok, de újra megpróbálom az új ismereteim birtokában”. Ez a megfogalmazás árnyaltabb, valósághűbb és proaktívabb.

“Ez a stratégia eleinte nehéz lesz, azt fogod talán gondolni, hogy nem működik” – mondja Della Porta. “De egy idő után automatikussá válik, és a negatív gondolatok ritkábban fognak előjönni. Ezt szinte senki nem csinálja magától, meg kell tanulnod és gyakorolnod kell.”

 

Az entrepreneur.com írása alapján
Kép forrása:Flick user | Matthias Ripp

MEGOSZTÁS