Tíz tipp, hogy be is fejezd, amit elkezdtél

Négyszemközti beszélgetésekben gyakran hallom a következőt: „Tudod, Ádám, én nagyon lelkes vagyok, amikor célokat kell kitűzni, és az álmodozás is jól megy, csak sajnos a megvalósítás, az nem az erősségem. Nem szoktam végigcsinálni a dolgaimat. Erre lenne valami tipped?”

Nos, tíz tippet is összegyűjtöttem, amelyek mind-mind abban segítenek Téged, hogy a legközelebbi projektedbe ne csak belevágj, hanem meg is valósítsd, amit elterveztél. Legyen szó egy vágyott nyelvvizsgáról, vagy a könyvről, amit szeretnél megírni, a 10 kilóról, amit le kellene adni, netán a félmaratonról, amit tényleg, de tényleg nagyon szeretnél lefutni.

Mindegyik tipp hasznos lesz. De van egy rossz hírem: végig kell olvasnod a bejegyzést… Legyen ez egy teszt!

Jöjjön akkor a tíz tipp azoknak, akik eddig nem csinálták végig a dolgaikat:

  1. Jól válaszd meg, mibe fogsz bele!

Amikor belevágsz egy projektbe, gondold végig, mindaz mennyire érdekel téged valójában. Ha félszívvel, lelkesedés nélkül kísérled meg végigcsinálni a folyamatot, kevés esélyed van a sikerre. Példának okáért, amikor annak idején a szenvedély legapróbb érzése nélkül próbáltam megtanulni teniszezni, hamar feladtam. A basszusgitározás viszont mindig is érdekelt: ott nem feladat volt a gyakorlás, hanem móka és játék…

  1. Igyekezz pontosan megbecsülni, hogy mennyi erőforrásra lesz szükséged.

Amikor cégek fognak bele egy új projektbe, ott először felmérik a szükséges erőforrásokat, aztán ennek megfelelően készítik el a költségvetést és osztják be az embereket a feladatra. Ha személyes célról van szó, akkor is fontos, hogy először becsüld meg, mekkora erőfeszítést kell majd tenned,  és így elkerülöd a későbbi meglepetéseket (és csalódásokat).

  1. Oszd be jól, hogy mennyi időbe és pénzbe kerül a folyamat.

Ha már körvonalazódik a terved, akkor légy konkrét: írd be a fontos feladatokat a naptáradba. Készülj úgy, mint aki nemcsak meg szeretné csinálni, hanem meg is fogja csinálni. A félbehagyások egyik legfőbb oka, hogy a cél kitűzője nem tervezi meg a folyamatot, nem osztja be jól az erejét és meglepődik, hogy nincs ideje (vagy pénze) mindarra, amit eltervezett…

  1. Adj alább a maximalizmusodból!

Hányan, de hányan halogatják a munkát, mert arra törekszenek, hogy TÖKÉLETESEN csinálják… Fogadd el, hogy nem vagy (és nem is leszel) tökéletes. Senki sem az. Mindenki a maga szintjén bosszankodik a hibái fölött. Volt olyan ismerősöm, akit annyira nyomasztott, hogy a munkája végeredménye esetleg nem lesz százszázalékos (csak 98), hogy végül semmit sem csinált. Igen, bátorság kell ahhoz, hogy azt mondd, itt a könyvem, olvasd el. De a két elírással kinyomtatott könyv a boltok polcain sokkal, de sokkal jobb végeredmény, mint a 20 éve tökéletesítgetett kézirat még mindig a fiókban.

  1. Köteleződj el – hozd meg a nehéz döntést!

Ha igazán komolyan gondolod, például a fogyókúrát, akkor nemet tudsz mondani a tortára ebéd után. Kösz, de most ezt kihagyom… Ha igazán komolyan gondolod, hogy leteszed a nyelvvizsgát, nemet tudsz mondani a péntek esti bulira. Bocs, ha meglesz a középfokúm, ígérem, hogy veletek ünneplem majd meg. Mindig tedd fel magadnak a kérdést: mi a fontosabb, az azonnali kis jutalom, vagy a nagy jutalom az utazás végén?

  1. Tartsd a szemed a végcélon!

Ez olyan, mint az építkezésen. Nem a falazást élvezed, hanem a gyönyörű, kész házra vágysz. De a falazásra is szükség van ahhoz, hogy a ház elkészüljön. Készíts álomtáblát, rakd ki a végcél fotóját a hűtődre, stb. Erősítsd meg magad, emlékeztesd magad a nehéz pillanatokban mindarra, hogy miért csinálod ezt az egészet.

  1. Mindig a leginkább kedvedre való feladattal folytasd!

Néha azért kezdünk halogatni, mert a soron következő feladathoz nincs kedvünk. Ilyenkor ugorj egyet: válassz olyasmit, amihez kedved van. Ami lelkesít. És ha azzal megvagy, és az afölött érzett örömöd energiával töltött fel, akkor esélyt kapsz arra, hogy friss szemmel ránézhess a korábban nemszeretem feladatra és megcsináld gyorsan (és viszonylag lelkesen). Beszéltem már íróval, aki azt mondta, hogy elakadt a tartalomjegyzék sorrendjének összeállításánál. De annyira izgatta a még el sem készült könyv honlapja, hogy annak szövegét azonnal megírta és utána magát a fejezetkiosztást is tisztábban látta. Hát így.

  1. Mérd a haladásod!

Minden hét végén gondold végig, mire haladtál a céloddal kapcsolatban. Adj az eredményeidnek százalékos értéket. Lehet, hogy hétfőn 65%-nál jártál, de vasárnapra már 75%-on állsz. Keress olyan mérhető eredményeket, amelyek alapján könnyen el tudod dönteni, valójában mit végeztél. A munkahelyeden ezeket kulcsfontosságú eredményterületeknek nevezik. Mérd úgy magad, mintha saját magad főnöke lennél. És mindig légy kíméletlenül őszinte. Csak buzgólkodtál a héten, vagy tényleg előbbre léptél? Ne feledd, mindkettőben egyformán el lehet fáradni.

  1. Ünnepeld meg a sikereidet!

Néha megijeszt bennünket, hogy mennyi minden van még hátra. Ilyenkor inkább nézz visszafele. Arra koncentrálj, mekkora utat tettél meg máris, ne arra, hány emelkedő van még előtted. És ünnepeld meg a sikereidet. Fogyókúra esetén persze nem csokitortával, hehe, hanem például egy kellemes fürdővel, vagy azzal, hogy bűntudat nélkül engedélyezel magadnak egy epizódot a kedvenc sorozatodból.

  1. Ne erőltesd a végtelenségig, ha mégsem működik!

Seth Godin, korunk legismertebb üzleti filozófusa szokta mondani, hogy kétféle feladás van. Az egyik a reaktív – ez haszontalan. Arról szól, hogy kiszállsz, ha picit is elment a kedved, elfáradtál, stb. A másik a stratégiai feladás. Ez hasznos. Ha útközben kiderül, hogy amibe belevágtál mégsem tölt el örömmel, nem kecsegtet happy enddel, akkor add fel és lépj tovább. Hasznosítsd a tapasztalataidat egy következő vállalkozásban. Emlékezz: erről mesélt Steve Jobs is, az Apple társalapítója. Hogy félbehagyta az egyetemet, mert nem tetszett neki a választott szak. De ottmaradt, hogy kalligráfiát tanuljon egy trappista szerzetestől. Később az Apple termékeiről mindenki azt mondta, milyen gyönyörű a stílusuk, a grafikai megjelenítésük. Ez a kalligráfia-kurzusban gyökerezett. Igen, ez stratégiai feladás és váltás volt.

 

Vegyél részt a júniusi kétnapos Sikerkód tréningen, ahol megkapod az újrakezdés kulcsát. Egy olyan rendszert, amelyik megmutatja, hogyan hozhatsz ki többet az életedből.
Kattints ide és jelentkezz!

-Szalay Ádám, az Itt a te időd! című személyiségfejlesztő könyv szerzője.
Olvass bele a könyvembe!

FORRÁSSzalay Ádám
MEGOSZTÁS
Szalay Ádám
20 éves múlt a médiában, 17 évig a TV2 egykori Naplójának riportere és főszerkesztője. Évek óta trénerként és kommunikációs tanácsadóként dolgozik, cégvezetőknek segít. A Sikerkód tréningek megalkotója, és az "Itt a te időd!" című személyiségfejlesztő könyv szerzője.