Túlagyalás, 2. rész – A túlagyalás okai

up2u.hu túlagyalás okai
up2u.hu túlagyalás okai

A túlgondolkodás sokaknak okoz problémát Egy korábbi írásban körbejártuk, mik a túlagyalás fajtái. Viszont nagyon fontos, hogy azt is lássuk, mik lehetnek a túlagyalás okai. Íme néhány, amit érdemes figyelembe venni.

Nem a megoldásra összpontosító gondolkodás

A túlagyalás különbözik a problémamegoldástól. A túlgondolkodás a problémán való rágódásról szól, míg a problémamegoldás a megoldás keresését jelenti. Mindkettő foglalkozik a problémával, de nagyon eltérő kontextusban – és nagyon eltérő eredményekkel.

Egy példa: képzeld el, hogy vihar közeledik. Lássuk ezen a példán keresztül, hogy mi a különbség a túlgondolkodás és a problémamegoldás között:

Túlagyalás: “Bárcsak ne jönne a vihar. Szörnyű lesz. Remélem, hogy a ház nem sérül meg. Valószínűleg a kertibútornak annyi,vehetek másikat, pedig most volt egy nagyobb kiadásom. Sőt, a kocsit is tönkre fogja tenni, mivel megyek dolgozni? Messze van a munkahelyem, nem tudom, hogy fogom megoldani.”

Problémamegoldás: “Kimegyek, és összeszedek mindent, ami elfújhatja a szél. A kertibútorokat összekötöm és letakarom. Az autóra rádobok néhány vastagabb pokrócot, ez megvédi a jégtől.”

A problémamegoldás produktív cselekvéshez vezethet. A túlagyalás ezzel szemben a kellemetlen érzéseket táplálja, és nem keresi a megoldásokat.

Folyamatosan ismétlődő, visszatérő gondolatok

A túlzott töprengés – vagy ugyanazon dolgok újra és újra történő felidézése – nem segít. De ha túlgondolkodsz, előfordulhat, hogy egy beszélgetést többször is lejátszol a fejedben, vagy sokszor elképzeled, hogy valami rossz történik.

A problémákon, hibákon és hiányosságokon való rágódás a Journal of Abnormal Psychology című folyóiratban megjelent 2013-as tanulmány szerint növeli a mentális egészségügyi problémák kockázatát.

Ahogy idővel romlik a mentális egészséged, egyre valószínűbb, hogy a gondolataidon rágódsz. Ez egy ismétlődő körforgás, amelyet nehéz lehet megtörni.

Az agyad nem akar kikapcsolni

Amikor túl sokat gondolkodsz, úgy érezheted, hogy az agyad nem akar kikapcsolni. Amikor aludni próbálnál, akkor is úgy érezheted, mintha az agyad túlpörögne, ahogy a fejedben forgatókönyveket játszik le, és rossz dolgokat képzel el.

A kutatások megerősítik azt, amit valószínűleg már tudsz – a rumináció zavarja az alvást. A túlzott gondolkodás megnehezíti az elalvást.

A túlgondolkodás az alvás minőségét is rontja. Tehát nehezebb mély álomba zuhanni, ha az agyad azzal van elfoglalva, hogy “mindent túlgondolj”.
Az elalvási nehézségek hozzájárulhatnak a több aggasztó gondolathoz. Ha például nem alszol el azonnal, elkezdesz azon gondolkodni, hogy másnap túlfáradt lesz. Ez szorongást okozhat – ami még nehezebbé teheti az elalvást. Ebből kialakulhat egy túlagyalási spirál, amilyet az előző cikkben is bemutattunk.

A döntések meghozatala nehézséget okoz

Megpróbálhatod meggyőzni magad arról, hogy a hosszabb és alaposabb átgondolás segít neked. Elvégre minden lehetséges nézőpontból megvizsgálod a problémát. De a túlzott analizálás és a megszállottság valójában akadállyá válik. A kutatások szerint a túlzottan sok gondolkodás, agyalás megnehezíti a döntéshozatalt.

Ha mindenben bizonytalan vagy, attól kezdve, hogy mit egyél vacsorára, egészen addig, hogy melyik szállodát foglald le, lehet, hogy túlgondolkodsz a dolgokon.

Nagyon valószínű, hogy sok időt pazarolsz arra, hogy további véleményeket (még egy értékelés, még egy leírás, még egy fotó stb.) keress és kutasd a lehetőségeidet, holott végső soron ezek az apró döntések talán nem is számítanak olyan sokat.

Az, ha sokat vívódsz még a legkisebb dolgokon is, természetesen a nagyobbak esetén is túlagyaláshoz fog vezetni.

A döntések állandó felülvizsgálata

A túlagyalás néha azzal jár, hogy a már meghozott döntések miatt ostorozod magad. Aztán ez az “újragondolás” még több túlagyalást okoz.

Sok időt pazarolhatsz arra, hogy arra gondolsz, jobb lenne az életed, ha azt a másik munkát vállaltad volna el, vagy nem indítottál volna el egy vállalkozást. Vagy talán haragszol magadra, amiért nem vetted észre hamarabb az intő jeleket – mert úgy gondolod, hogy azoknak nyilvánvalónak kellett volna lenniük…

És bár egy kis egészséges önreflexió segíthet tanulni a hibáidból, a felhánytorgatás és a kétségbeesés a mentális kínzás egy formája.

A túlagyalás nem tesz jót az általános hangulatodnak, és a jövőben még nehezebbé teheti a döntések meghozatalát.

 

Oké, már tudjuk, mik a túlagyalás okai, azonban ez sajnos nem mindig könnyíti meg a dolgunkat. Azt nehéz eltalálni, hogy mennyi mérlegelés szükséges valóban, hogy ne hozzunk elhamarkodott, megalapozatlan döntéseket.

Forrás: https://www.verywellmind.com/

- Hirdetés -